Gezond gewicht

Tegenwoording nemen de computer en TV een steeds belangrijkere plaats in ten nadele van fysieke activiteiten. Ook snoepen en snacken we steeds meer, terwijl het juist zo belangrijk is om een goede balans tussen eten en bewegen te hebben om een gezond gewicht te houden.

Als u meer eet dan u nodig heeft, worden deze overtollige calorieen als vet opgeslagen en wordt u zwaarder.Als u te weinig eet valt u af en krijgt te maken met ondergewicht.

BMI voor volwassenen uitrekenen

BMI en keuze voeding

Om te bepalen of u een gezond gewicht heeft, wordt de BMI gebruikt. BMI staat voor Body Mass Index. De BMI is een waarde die de verhouding tussen lengte en gewicht weergeeft. Deze geeft een goede indicatie van de invloed van uw gewicht op uw gezondheid.

Opgemerkt: De BMI is van toepassing op de meeste personen, maar niet voor topsporters, bodybuilders en vrouwen tijdens de zwangerschap. De BMI kan ook voor kinderen berekend worden - daarbij geldt een andere interpretatie van de BMI-waarde.

Het berekenen van uw BMI wordt aanbevolen voor het inschatten van de hoeveelheid lichaamsvet. Een te hoge of te lage BMI kan voor gezondheidsproblemen zorgen. Opgelet: de waarde is een indicatie voor uw gezondheid en zegt daarmee alleen of medisch gezien wel of niet te zwaar bent.

U kunt uw BMI-waarde eenvoudig berekenen met de onderstaande calculator.

BMI Calculator
175
70

22.5
BMI lager dan 18,5
Ondergewicht. Probeer gewichtstoename te realiseren
BMI tussen 18,5 en 25
U heeft een prima gewicht.Probeer dit gewicht te houden!
BMI tussen 25 en 30
overgewicht, afvallen is verstandig.
BMI tussen 30 en 40
overgewicht (obesitas). Afvallen is verstandig.
BMI hoger dan 40
Zwaar overgewicht. Dit kan levensbedreigend zijn. Neemt u contact op met uw huisarts.

Je kunt je gewicht verbeteren door een goede combinatie van bewegingspatroon en eetgewoonten.